Mikä on metaverssi?
Joukkue

Mikä on metaversumi?

Musta peili, brittiläinen elokuvasarja, joka sai ensi-iltansa vuonna 2011, esitteli kuvitteellista maailmaa, jossa ihmiset olivat läheisessä vuorovaikutuksessa teknologian kanssa virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden kautta. Elokuvassa ihmiset pakenivat tuntemamme elämän hässäkkää, mutta heillä oli silti merkityksellisiä kokemuksia. Itse asiassa "tosielämä" oli virtuaalista, ja kaikki työskentelivät pistejärjestelmän mukaisesti. Nopeasti eteenpäin nykypäivään ja siitä, mikä oli fiktiota vuonna 2011, on hitaasti tulossa todellisuutta tämän metaversumien potentiaalin avulla.

Mikä on metaversumi?

Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ilmoitti 28. lokakuuta 2021, että yritys brändää uudelleen ja muuttaa nimensä Metaksi. 

Tämän uutisen julkaisun jälkeen on ollut useita kysymyksiä. Mitä Facebook yrittää tehdä? Mikä on metaversumi? Mitkä ovat lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutukset? Miten se muuttaisi tapaamme elää ja tehdä asioita? Miten se vaikuttaisi rahan käsitteeseen? Kuinka pian nämä kaikki tapahtuu? 

At Coinrule, emme jätä kysymyksiä vastaamatta. Sukellaanpa siis syvemmälle tähän aiheeseen.

Digitaalinen rinnakkaisuniversumi  

Vaikka siltä näyttää, 'metaverse' ei itse asiassa ole uusi sana. Se on ollut muotisana 90-luvulta lähtien, jolloin Neal Stephenson teki sen suosituksi vuoden 1992 fiktiivisessä romaanissaan Snow Crash. 

Kirjassa Stephenson kuvaili metaversumia "yleisön jaettuna kuvitteellisena paikkana, joka on saatavilla Internetissä ja heijastettu virtuaalitodellisuuden suojalaseihin".

Nykyään asiantuntijat ovat kuvanneet metaversumia digitaaliseksi rinnakkaisuniversumiksi. Jotkut myös ennustavat, että se on Internetin tulevaisuus. 

Metaversumi on internet, joka on täynnä virtuaalisia ja lisätyn todellisuuden kokemuksia. Ajattele sitä maailmana, jossa voit kokea todellisia kokemuksia virtuaalisesti.

Vaikka osa maailmankaikkeuden tarvitsemasta tekniikasta on tällä hetkellä saatavilla, on vielä pitkä matka ennen kuin metaversumi tulee laajalti saataville. 

NFT:t ja lohkoketju metaversessa

Yksi yleisimmistä uusista lyhenteistä viime aikoina on "NFT" (non-fungible tokens). 

Asiantuntijat ovat sanoneet, että NFT:t ja muut vastaavat tekniikat ovat keskeinen osa metaversumia, koska niiden kanssa metaversumilla on yhtenäinen universaali valuuttajärjestelmä.

On omaisuuksia niille, jotka asettavat itsensä ja hyödyntävät uusia teknologioita, kuten pelien ansaitseminen ja NFT:t.  

Rahoituksessa omaisuuserän, jota ei voida erottaa muista saman omaisuuserän tapauksista ja joka on vaihdettavissa niiden kanssa, sanotaan olevan korvattavissa. Esimerkiksi valuutat ja kryptovaluutat ovat vaihdettavia hyödykkeitä – ei ole eroa kahden erillisen dollarisetelin tai kahden erillisen bitcoinin välillä.

Mikä tahansa dollari voidaan vaihtaa mihin tahansa muuhun dollariin; samoin mitä tahansa bitcoineja voidaan vaihtaa minkä tahansa muun bitcoinin kanssa. 

Sitä vastoin ei-korjattava tunnus on ainutlaatuinen omaisuus, joka on vaihdettavissa. Se on ainutlaatuinen, koska NFT:n arvo on ainutlaatuinen omistajalle. Esimerkiksi isoäitiäsi muistuttava digitaalinen taide voi olla sinulle 1000 dollarin arvoinen. Joten arvaa mitä? Siihen voit määrittää sen hinnan.  

NFT:t ovat turvallinen, hajautettu tapa tunnistaa ja todistaa virtuaalisen omaisuuden omistajuus. NFT:t tallennetaan lohkoketjuun. Tällä tavalla kuka tahansa voi omistaa nämä tunnukset ja digitaalista omaisuutta. Jokainen, joka "myy" digitaalista tuotetta (olipa se sitten taidetta, musiikkia tai jotain muuta), myy yksinkertaisesti todisteen omaisuuden omistajuudesta.  

NFT:t luodaan ja suojataan blockchain-tekniikalla. Ero NFT:n ja esimerkiksi bitcoinin tai ethereumin välillä on kuitenkin se, että NFT:lle sinänsä ei liity yleistä kaupankäyntiarvoa.  

Facebookin brändäys "Metaksi" 

Facebook on vuosien saatossa kehittynyt pelkästä sosiaalisen median alustasta. Instagramin ja Whatsappin kaltaisilla ostoilla yritys oli aina osoittanut kunnianhimoaan. Tässä valossa sen nimenmuutos ei ole kovin yllättävää. 

Tällä hetkellä yrityksellä on monia tytäryhtiöitä ja liiketoimintalinjoja, ja on järkevää muuttaa nimi pääsovelluksesta vastaamaan laajempaa visiota. 

Lausunnossaan Zuckerberg sanoi: 

"Luulen, että siinä oli vain paljon hämmennystä ja hämmennystä, että yrityksen brändi oli myös jonkin sosiaalisen median sovelluksen brändi... Mielestäni ihmisille on hyödyllistä luoda suhde yritykseen, joka eroaa suhteesta mikä tahansa tuote, joka voi tavallaan korvata kaiken."       

Maaliskuussa 2014 Mark Zuckerberg osti VR-kuulokkeita valmistavan Oculuksen 2.3 miljardilla dollarilla. Tätä liikettä voidaan pitää tämän tuotemerkin ja Internetin tulevaisuuden edeltäjänä.  

Metaversumissa on paljon odotettavaa, halusitpa sitten panostaa siihen tai olla aktiivinen osa kokemusta. 

Todellisia mahdollisuuksia metaversessa    

Vaikka matkaa on pitkä, on olemassa varhaisia ​​merkkejä siitä, että metaversumi kasvaa, kuten kryptokäyttöiset digitaaliset maailmat, kuten Decentraland. Tämä on ensimmäinen askel monien joukossa. 

Metaversumissa ihmiset voivat harjoittaa kaikkia elämän osa-alueita. Tämä tarkoittaa, että käytännöllisesti katsoen jokainen nykyinen toimiala voi olla metaversumi. Metaversumi tuo myös esiin uuden todellisuuden ja tarjoaa vähitellen laajoja mahdollisuuksia digitaaliselle omistajuudelle. 

Aivan kuten Internet-buumin aikaan, multiversumi tarjoaa useita mahdollisuuksia. Ei ihme, että Mark Zuckerberg on asettanut niin suuren panoksen.

Virtuaalituotteet 

Virtuaalituotteiden avulla yritykset voivat päästä uusille markkinoille ja laajentaa bränditarjontaansa. Esimerkiksi rajoitetun erän Gucci-päänauhan ostaminen metaversumissa voi pian olla uusi "huippumuoti" virtuaalitapahtumiin. 

Samoin metaversumi tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet kaikenlaisille brändeille myydä virtuaalisia tuotteita.     

Laajempi ulottuvuus

Oletko koskaan miettinyt, miksi videopeliteollisuus on arvokkaampi kuin urheilu- ja elokuvateollisuus yhteensä? Metaversumi ennustetaan olevan realistinen ja mukaansatempaavampi videopelikokemus

Tämä avaa ovia yrityksille mainostamiseen ja suurempien yleisöjen tavoittamiseen. Kun se lopulta tapahtuu, metaversumi muuttaa tapaa, jolla mainonta tehdään.

Taitojen kysyntä

Jotta metaversumi toteutuisi, tekijöiden keskuudessa ja yhteistyössä maailmanlaajuisesti tapahtuu valtava räjähdys. Tämä tarkoittaa ydinosaamisen, kuten digitaalisen animaation, UI/UX-suunnittelun, visuaalisen suunnittelun, arkkitehtuurin, digitaalisen taiteen, lakien (IP-suojaus) ja muiden, lisääntymistä. 

Pyöristäminen

Ennen kuin metaversumi on täysin muodostunut, kukaan ei voi vastata suoraan kysymykseen "Mikä on metaversumi?" Voimme kuitenkin kuvitella, miltä tuntuisi luoda mukaansatempaavampi virtuaalimaailma, jossa ihmiset voivat työskennellä, leikkiä, tehdä ostoksia ja saada paljon enemmän kokemusta eri puolilta maailmaa olevien ihmisten kanssa. 

Metan toimitusjohtaja Zuckerbergin mukaan "Metaverse on virtuaalinen ympäristö, jossa voit olla läsnä ihmisten kanssa digitaalisissa tiloissa. Voit ajatella sitä ruumiillistuneena Internetinä, jonka sisällä olet sen sijaan, että vain katsoisit sitä. Uskomme, että siitä tulee mobiili-internetin seuraaja."

Perusaskelia otetaan, mikä osoittaa, että unelma metaversumista on vähitellen ilmentymässä. On mielenkiintoista seurata tulevien vuosikymmenten tapahtumia.